Kehonhuolto-opas

Kehonhuolto

Kehosta kannattaa pitää huolta, jotta pysyy terveenä, toimintakykyisenä ja hyväntuulisena. Kehonhuollosta tulee ehkä ensimmäisenä mieleen venyttely, mutta kehonhuolto on paljon kokonaisvaltaisempaa. Siihen kuuluu ihonhoitotuotteita, hierontaa, oikea ruokavalio ja säännölliset terveystutkimukset, joilla voidaan kontrolloida esimerkiksi ravintoaineiden imeytymistä. Keho tarvitsee myös säännöllistä liikuntaa pysyäkseen kunnossa.

Tasapuolisesti liikuntaa ja lepoa

Kehosi ja mielesi voivat hyvin, kun tarjoat sille tasapainoisesti sekä kuormitusta että rentoutumista. Kuormittumisella viitataan niin fyysiseen kuormituksen kuten treenaamiseen ja liikuntaan, kuin myös henkiseen kuormitukseen eli kiireeseen, stressiin ja meluun. Mitä enemmän kuormitut psyykkisesti tai fyysisesti, sitä enemmän tarvitset rentoutumista. Perusteena on se, että kehon sympaattinen hermosto aktivoituu erilaisten kuormitusten takia, ja jos se on jatkuvasti hereillä, on sillä negatiivinen vaikutus niin ruoansulatukseen, immuniteettiin, rasvan palamiseen kuin hormonitoimintaankin.

Venyttele ja joogaa

Venytteleminen ja liikkuvuusharjoittelu korjaavat ja ennaltaehkäisevät erilaisia kiputiloja. Elastinen lihas on vähemmän altis venähtämään, ja vetreät lihakset edistävät tervettä lihastoimintaa ja voimantuottoa. Usein venyttelevä tai joogaava ihminen on ryhdikkäämpi, hänen elimistönsä on suorituskykyisempi ja hän palautuu rasituksesta nopeammin. Terveessä, elastisessa lihaksessa verenkierto toimii normaalisti ja treenin aikana syntyneet kuona-aineet poistuvat vikkelämmin. Venyttely pitäisi hoitaa sekä ennen treeniä että treenin jälkeen, ja lisäksi kannattaa pitää 1–2 kehonhuollolle omistettua päivää viikossa.

Nauti hieronnasta

Kukapa ei nauttisi hieronnasta! Hieronnassa kannattaa käydä säännöllisesti myös siksi, että se rentouttaa, pehmittää ja huoltaa lihaksia. Kun jumit aukenevat, lihasten aineenvaihdunta ja palautuminen paranevat.

Oikea ruokavalio elintärkeä

Kehonhuolto on myös syömistä. Pysyt terveenä ja normaalipainoisena ja palaudut treenin jälkeen pikemmin, kun syöt monipuolista ruokaa, mikä tarjoaa kehollesi kaikki sen tarvitsemat hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, vitamiinit ja kivennäisaineet. Muista myös juoda vettä – näin nesteytät kudoksia ja ylläpidät kehon nestetasapainoa.

Terveellisessä ruokavaliossa on paljon kasviksia ja hedelmiä – jopa puoli kiloa päivässä. Lisäksi ruokavaliossa on oltava hyviä, pehmeitä rasvoja, joita saa pähkinöistä, avokadosta, kalasta ja oliiviöljystä. Viljatuotteiden on paras olla täysjyväviljaa. Proteiinit kannattaa nauttia kalasta tai kanasta tai pavuista ja esimerkiksi tofusta, sillä punainen liha ei nykysuositusten mukaan ole kovin terveellistä. Maidon, kahvin ja teen käyttöä kannattaa rajoittaa – ja tietenkin myös alkoholin ja tupakan käyttöä. Jos oikeanlaisen ruokavalion ja ruokarytmin omaksuminen tuntuu vaikealta, voi hakea apua ravitsemusterapiasta. Terveellinen ruokavalio on tarpeen, sillä se auttaa esimerkiksi keskittymään ja pysymään hyvällä tuulella.

Luonnonkosmetiikka hyvä vaihtoehto perinteiselle kosmetiikalle

Luonnonkosmetiikassa ei ole säilöntäaineita, ihohuokosia tukkivia mineraaliöljyjä tai synteettisiä raaka-aineita. Monet luonnonkosmetiikkaan siirtyneet ovat kokeneet muutoksen ihonsa hyvinvoinnissa. Iho saattaa muuttua paljon puhtaamman ja terveemmän näköiseksi.

Terveystarkastukset aina paikallaan

Mikään ei ole niin arvokasta kuin terveys, siksi siihen kannattaa panostaa. Säännölliset terveystarkastukset auttavat seuraamaan elimistön vointia ja tekemään parempia valintoja. Laboratoriotesteihin perustuvat tulokset paljastavat, mitkä arvot ovat kunnossa, ja onko jotain tehtävissä, jotta voisit jaksaa paremmin ja pysyä terveempänä. Puhti-terveystarkastus pitää sisällään peräti 31 eri laboratoriotestiä, joten testin jälkeen tiedät niin D-vitamiinin saantisi, kolesteroliarvosi, verensokerisi kuin maksa- ja munuaisarvosi. Testissä tutkitaan myös kilpirauhasen toiminta. D-vitamiinitaso suositellaankin mittauttamaan vähintään kerran, sillä suomalaisilla on usein puutetta D-vitamiinista. Sen puute vaikuttaa vahvasti vireystilaan. 

Tavallisen Puhti-terveystarkastuksen lisäksi voit tutustua kehosi toimintaan paremmin tilaamalla laajan miesten tai naisten terveystarkastuksen. Naisten terveystarkastus sisältää myös B12-vitamiinin ja folaatin mittauksen, kun taas miehiltä mitataan B12-vitamiinin lisäksi myös testosteroni. Lapsen tutkimuspaketti sisältää verikokeet, joilla on mahdollista havaita tulehduksia, raudan tai vitamiinien puutostiloja ja arvioida yleistä terveydentilaa. Puhti tarjoaa myös erityisesti raudanpuutteen havaitsemiseen tarkoitettua tutkimuspakettia, sillä raudanpuute vaikuttaa jaksamisen lisäksi myös mielialaan ja sydämen toimintaan.

Paljon liikkuville miehille ja naisille on oma terveystarkastuspaketti – mainio lahjaidea vaikka isän- tai äitienpäivälahjaksi. Treenaajan on hyvä seurata suoritus- ja palautumiskyvylle olennaisia D-vitamiinipitoisuuksia, magnesiumin saantia ja esimerkiksi kaliumtasoa, mikä vaikuttaa nestetasapainoon. Raskautta suunnittelevan kannattaa varata erityinen testipaketti, mihin kuuluvat täydellinen verenkuva, kolesteroliarvot ja muun muassa folaatti; kasvissyöjän ja vegaanin kannattaa arvioiduttaa ruokavalionsa monipuolisuus B-vitamiini-, D-vitamiini- ja esimerkiksi ferritiini-testit sisältävällä terveystarkastuksella.

Sirja Heinilä

Sirja Heinilä

Kirjoittaessa kehität sekä taitojasi, että tietojasi sekä mielikuvitustasi. Olen aina kirjoittanut, ja se on auttanut minua tutustumaan uusiin puoliin itsessäni sekä lisännyt itsevarmuutta.

Jää tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on reddit