Miten rentoutua pitkän päivän jälkeen?

Nainen joogaa

Vaatiiko pomo ylitöitä vielä ylitöiden jälkeenkin? Oletko perustanut oman yrityksen, ja joudut nyt kahlaamaan tekemättömien tehtävien loputtomassa suossa? Kun töitä on tehty aamukuudesta asti, voi olla vaikea rentoutua, rauhoittua ja palautua kellon tullessa taas kuusi. Rentoutuminen on tärkeä stressinhallintakeino. Pitkittynyt stressi aiheuttaa iho-, muisti- ja terveysongelmia, joten rentoutumiseen kannattaa varata aikaa ja tarvittaessa myös satsata rahaa.

Rentoutuminen ylläpitää työkykyä

Moni työmyyrä ajattelee, ettei hänellä ole varaa pitää vapaapäiviä tai edes vapaailtoja. Tällainen ajattelutapa saattaa kuitenkin kostautua, sillä jos ihminen ei salli itsensä milloinkaan palautua, hän voi sairastua. Sairastumisella voidaan tarkoittaa loppuun palamista, mitä myös burnoutiksi ja työuupumukseksi kutsutaan, tai jotain fyysistä sairautta – stressi alentaa vastustuskykyä.

Rentoutuminen tukee fyysistä palautumista henkisestä kuormituksesta, ruumiillisesta rasituksesta, vammoista ja sairauksista. Rentoutuminen itselle sopivalla tavalla vie koko keskushermostolle rauhoittavaa viestiä, mikä leviää lihaksiin, autonomiseen hermostoon, ääreishermoston ja immuniteetti- sekä sisäeritysjärjestelmän. Kun ihminen makaa saunan lauteilla tai katsoo hauskaa elokuvaa, stressihormonien taso laskee ja tilalle tulee mielihyvää tuottavia hormoniyhdisteitä. Ääreisverenkierto lisääntyy, verisuonet laajenevat ja hengitystiheys, sydämen syke sekä verenpaine laskevat. Lihaksetkin saavat paremmin veren kuljettamia happea ja ravinteita.

Rentoutuminen parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista. Myös aineenvaihdunta rauhoittuu, ja vastustuskyky, suorituskyky sekä yleisterveys kohenevat. Kun sallit itsesi levätä, jaksat paremmin töissä etkä sairastu jokaiseen nuhaan. Kun nuha tai erilaiset revähdykset eivät vaivaa, olet tuottavampi ja tehokkaampi. On siis taloudellisestikin ajateltuna parempi levätä välillä kunnolla kuin ottaa riski olla puolikuntoisena töissä.

Paras rentoutumistapa löytyy kokeilemalla

Vaikka kaikki tuntuisivat olevan sitä mieltä, että jooga ja meditointi ovat ne parhaat tavat rentoutua, ei ole mielekästä pakottaa itseään joogastudiolle. Jos rentouttavaksi tarkoitettu toiminta on omasta mielestä väkinäistä ja suorastaan ahdistavaa, ei sillä saavuta mitään hyvää. Kaikkea kannattaa toki kokeilla, eihän muuten voi tietää, mistä pitää. Kun tiedät, mikä laskee sinun stressitasoasi parhaiten, on sinulla parhaat aseet palautumiseen ja rentoutumiseen. Varoituksen sana: vaikka alkoholin vaikutuksen alaisena on helppo nukahtaa ja pitää hauskaa kavereiden kanssa, kannattaa alkoholia käyttää vain kohtuudella. Suomalaisilla on tapana rentoutua kaljakopan kanssa, mutta se kostautuu seuraavana päivänä. Lisäksi alkoholin liikakäytöllä on monia negatiivisia terveysvaikutuksia.

Lämpö rauhoittaa

Lämpö rauhoittaa, hoitaa lihaksia ja helpottaa nukahtamista. Sauna on (alkoholin ohella) toinen suomalaisten suosima rentoutuskeino, tosin ulkoporealtaat ovat nousseet saunojen rinnalle. Ulkoporeallas on arjen luksusta. Modernit ulkoporealtaat ovat energiatehokkaita, joten niiden ylläpitäminen ei vaadi suuria rahoja.

Kauneushoitolassa hoidetaan ihoa ja mieltä

Ihonhoito mielletään kauneushoitoloiden päätehtäväksi, mutta niissä käyminen hoitaa myös päänuppia ja rentouttaa mieltä. Jokainen nainen tahtoo näyttää hyvältä, ja siinä kauneushoitolat voivat auttaa. Varsinkin, jos kosmetologi on vanha tuttu tai hoitoon sisältyy hieronta, on visiitti mitä rentouttavin kokemus. Myös miesten kannattaa hemmotella itseään, ja käydä esimerkiksi intialaisessa päähieronnassa tai kasvohoidossa!

Loma kannattaa ehkä viettää uusissa ympyröissä

Jos työskentelet paljon kotoa käsin, voi loman viettäminen kotona tuntua hankalalta. Eiväthän muutkaan ihmiset vietä kesälomaa toimistolla; miksi sinun pitäisi? Jos taas vietät paljon aikaa poissa kotoa, kotiin saattaa kertyä tekemättömiä tehtäviä. Kun loma alkaa, alatkin pestä ikkunoita, kuurata mattoja, kiinnittää lattialistoja ja vahata huonekaluja. Voit tietenkin palkata kotisiivoojan tai remonttireiskan tekemään nämä asiat puolestasi (mieluiten hyvissä ajoin ennen lomaa), mutta myös psykologien mielestä aivot pääsevät paremmin lomafiilikseen, kun lähdet jonnekin heti loman aluksi.

Joillakin on kesämökki, tai mahdollisuus käyttää tuttavien tai sukulaisten mökkiä. Omasta kesämökistä muodostuu helposti työleiri; halkoja pitää hakata, katto korjata, laituri kunnostaa, ruoho ajaa, istutukset hoitaa ja ikkunat uusia. Toiset tykkäävät puuhastella; toiset jättävät rehkimisen muille ja vuokraavat mökin aina halutessaan.

Ehkä haluat ulkomaille? Äkkilähdön saa jo parilla, kolmella sadalla. Välimerelle lentää muutamassa tunnissa, ja siellä odottavat herkkuruoat, hyvät viinit, kauniit maisemat ja lämmin uimavesi. 

Hyvinvointiluento tai -retriitti

Loman voi viettää myös jollain hyvinvointiretriitillä. Ympäri Suomea järjestetään erilaisia jooga- tai rentoutusviikonloppuja, joilla opetellaan pysähtymistä, itsemyötätuntoa ja stressinhallintaa, tehdään syvärentoutusharjoituksia ja käsitellään ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sirja Heinilä

Sirja Heinilä

Kirjoittaessa kehität sekä taitojasi, että tietojasi sekä mielikuvitustasi. Olen aina kirjoittanut, ja se on auttanut minua tutustumaan uusiin puoliin itsessäni sekä lisännyt itsevarmuutta.

Jää tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on reddit